Jogyakarta

18 februari 2019 - Jogjakarta, Indonesië

Van Maleisie via Jakarta naar Jogyakarta gevlogen met Air Asia vanaf Penang. Om 4 uur s'middags wachten we bij de bagageband op mijn koffer maar blijkbaar zijn alle koffers opgehaald; de band stopt. Ik loop mee naar het kantoor van een medewerker die mij vertelt dat mijn koffer in Penang / Maleisie, is achter gebleven vanwege mijn powerbank die in de koffer zit. Ik dacht dat tegenwoordig iedereen met een powerbank reist en begrijp niet waarom dat een probleem is. Hij is in ieder geval KL binnen gekomen een paar weken geleden, dus ook Maleisie. De man vertelt me dat een powerbank in de koffer in Indonesie geen probleem is. Formulieren ingevuld en gezegd dat ik perse mijn powerbank terug wil hebben waarvan hij notitie maakt. Waarschijnlijk is mijn koffer er morgenavond.

De wet van Murphy: geen bestelde taxichauffeur die op ons wacht met mijn naam op een papier! Het enige wat we wilden was het ons gemakkelijk maken na een reisdag. Bij de customers service proberen ze een en ander voor ons uit te zoeken en een uur later komt de taxichauffeur breed lachend naar ons toe met een papier waar mijn naam op staat. Hij blijft lachen en klaarblijkelijk vindt hij de situatie erg vermakelijk, hij zat bij Starbucks. Hij brengt ons naar ons hotel wat een dik half uur kost door verkeer dat voornamenlijk uit scooters en motoren bestaat. De auto's zijn aanzienlijk minder in aantal dan in Maleisie en zover we nu zien is er geen hoogbouw. Het hotel beantwoordt aan onze verwachtingen; het is een ecovriendelijk hotel, erg mooi gebouwd met zwembad en helemaal in het groen. Er is een atrium waarvan alle verdiepingenvan boven naar beneden groen hangt en waarin veel hout is verwerkt. De kamer is ook in eco stijl en heeft een rustgevende uitstraling, erg prettig. De naam van het hotel is: Green Host hotel, booking.com. En nee, ik heb geen aandelen, ben alleen aangenaam verrast door dit hotel.

Ik hoef er na deze dag niet meer op uit. Vicky wil de omgeving zien maar ik blijf lekker in het hotel en eet nasi kampong beneden in het open restaurant. Ook hier geen alcohol in het hotel en ik begrijp dat beter als ik de stem uit de minaret hoor schallen die mensen uit- nodigt naar de moskee te komen, kennelijk dichtbij het hotel. Als ik me goed herinner, begint het eerste gebed om 5 uur s' morgens, erg vroeg om wakker geroepen te worden!

Leuk aan de ligging van dit hotel is dat het centraal ligt in de buurt van diverse bezienswaardigheden, morgen een nieuwe dag.

1. Pam:
    21 februari 2019
    Wat leuk om te lezen Marijke! Laat je een dagje rondrijden en bezoek de Prambanan en Borobodur erg mooi!
  2. Marijke:
    21 februari 2019
    Gaan we morgen doen. Ben heel benieuwd. Hug
  3. José:
    22 februari 2019
    Leuk om te lezen. Ik hoop dat je inmiddels je koffer en powerbank weer hebt. :)
    Ga je nog naar Bali?
  4. Marijke:
    22 februari 2019
    Wel mijn koffer na 2dagen maar zonder powerbank jammer genoeg. Ik ben van plan om nog naar Bali te gaan en Maleisisch Borneo. Ik laat het weten via mn blog. Is het herkenbaar voor je mijn verhalen? Echt genieten!
  5. Gerda Reuhl-Montizaan:
    23 februari 2019
    Weer erg leuk te lezen Marijke! Liefs en genietse verder XXX
  6. Marijke:
    23 februari 2019
    Doe ik zeker. Jullie nog steeds in Amsterdam aan het genieten?
    Lieve Javaanse groet: handen voor het hart gehouden met kleine buiging.